Teraz jest 22 sie 2018, o 01:30

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lut 2016, o 01:03 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Mamy już nowy sezon, może jeszcze nie ma dobrych warunków do jazdy po mieście, ale pewnie wielu z was rozgląda się już za nowym sprzętem. Tradycyjnie, jak co roku wszystkie brandy odświeżają swoje sprawdzone modele rolek, chcąc zwrócić uwagę na swój produkt.
Z tymi zmianami, usprawnieniami rolek różnie bywa, czasem zmiany są większe, a czasem tylko kosmetyczne. Jak jest w tym roku z rolkami Seba FRX i FR1? Przekonacie się czytając poniższe porównanie modeli 2015 i 2016.
Całkiem niedawno pojawiła się informacja prasowa na temat najnowszych modeli SEBA FR.
Wynikało z niej, że między innymi nowe FR-y otrzymały nowe linery oraz nowe szyny.
Z ciekawości, dzięki uprzejmości sklepu http://www.edge.shop.pl wziąłem od domu do sprawdzenia i porównania cztery modele Seba. Seba FRX 2015/2016 oraz Seaba FR1 2015/2016.
Po intensywnym dniu rozkręcania wszystkiego w drobny mak i ponownego skręcania, a także przymiarki wiem już wszystko i mogę się z wami podzielić tą wiedzą :)


Seba FRX 2015/2016
Obrazek
Obrazek


SKORUPA

FRX 2015 ? plastikowy open shell z bazą montażową na szyny o rozstawie 165mm i opcjonalną możliwością przesunięcia szyny tył/przód (w tym celu trzeba przesunąć lub dodać dodatkowy gwint z tyłu skorupy). Z przodu wtopiona aluminiowa płytka mocująca z dwoma pozycjami mocowania szyny.
FRX 2016 ? identyczna z modelem z roku poprzedniego, jedyna zmiana to wyżłobienie przed otworem montażowym, na wysokości pierwszego koła (być może skorupa przygotowana pod nowe szyny 3x125mm?).



Jedyna zmiana w nowym modelu, czyli żłobienie przed pierwszym kołem, być może spowodowane jest wprowadzeniem nowych szyn na 3x110mm/3x125mm. Może mieć na to także wpływ obniżenie tradycyjnych szyn. W przypadku zastosowania szyny 4x84mm/255mm, prawdopodobnie też wymusiłoby tą zmianę, bo koła mogłyby już trzeć o but. Ale to tylko wysnute przeze mnie teorie :)
W obu modelach jest ten sam, zintegrowany system tłumiący, czyli profilowana pianka na całej długości buta.


Obrazek




ZAPIĘCIA

FRX 2015 ? górna klamra plastikowa z blokadą, sznurowadła, rzep mocowany pod kątem 45 stopni.
FRX 2016 ? identyczny z modelem z roku poprzedniego, mała zmiana kosmetyczna logo na pasku - naklejone, w starszym modelu przyszyte.

Brak istotnych zmian, które mogłyby przemawiać za którymś z modeli.

Obrazek




SZYNA

FRX 2015 ? szyna aluminiowa frezowana/tłoczona 243mm. Osie mocujące koła o średnicy 8mm, dwuczęściowe, nietypowe, zakręcane jednostronnie. Możliwość zmiany ustawienia pozycji w bucie przód/tył. Posiadają trzy mostki usztywniające. Waga ? 172g.
FRX 2016 ? szyna aluminiowa, odlew 243mm. Dwa typy osi mocujących o średnicy 8mm. Osie zewnętrzne (1 i 4 koło) nietypowe z rockeringiem, dające możliwość zmiany pozycji kół w ustawieniu góra/dół.
Osie wewnętrzne (2 i 3 koło) typowe, jednostronne 8mm bez możliwości zmiany pozycji.
Jeden centralnie umieszczony mostek usztywniający.
Waga ? 204g.


Szyny w nowych FRX są także zauważalnie niższe (około 3mm) i optycznie odchudzone. Nie przekłada się to jednak na wagę co jest skutkiem innej technologii wykonania, która wymaga nieco grubszych ścianek bocznych.
Dużą zaletą jest rockering w nowym modelu FRX, jeśli patrzeć na uniwersalność tej rolki. Zyskujemy w ten sposób możliwość łatwego i szybkiego ustawienia kół w pozycji ?banan? przez co znacznie zwiększa się zwrotność. W obu przypadkach zastosowano nietypowe osie, produkowane wyłącznie przez markę SEBA, brak zamienników.


Obrazek
Nowe osie w modelu FRX, odpowiedzialne za rockering.

Obrazek
Osie z rockeringiem w wydaniu Salomona oraz Seby.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek




KOŁA

FRX 2015 ? Street Invaders 80mm/84A. Profil okrągły. Łożyska Twincam ILQ 5
FRX 2016 ? Street Kings 80mm/85A. Profil okrągły. Łożyska ABEC 7 SM

Nowe koła Street Kings są wyraźnie matowe, czyli nie są pokryte charakterystyczną powłoką lakierniczą jak większość kół, nie będą więc wymagać docierania przed slajdowaniem. Natomiast stracą na bardzo dobrej, początkowej przyczepności, jaką zawsze dają nowe koła.



LINER (but wewnętrzny)

FRX 2015 ? tradycyjny liner z odginanym językiem na całej długości, na podeszwie cienka warstwa pianki (dodatkowa warstwa absorbująca), wiązany w górnej części. Wyposażony w cienką wkładkę piankową.
FRX 2016 ? Liner ze zintegrowanym językiem, odchylany jedynie w górnej części, wiązany. Ta sama piankowa wkładka co rok wcześniej.

Po założeniu obu modeli na nogi nowszy liner jest trochę bardziej wygodny. W szczególności w okolicy języka, w starszym modelu język musi się ułożyć, czasem trzeba go poprawić, a w najgorszym wypadku sprawia pewien dyskomfort i ucisk. Liner w nowych FRX dzięki zintegrowanemu językowi w dolnej części daje większy komfort zaraz po założeniu rolki na nogę, nie trzeba nic poprawiać, język nie przesuwa się na boki, zmiana zdecydowanie na plus.
Poza tym gąbka i wymiary obu linerów, takie jak wysokość czy szerokość, są praktycznie takie same, oba linery zapewniają taką sama wygodę.
Z kosmetycznych zmian warto jeszcze wspomnieć o pasku do noszenia rolek, z tyłu linera. W nowym modelu jest on szerszy, minimalnie dłuższy oraz ze sztywniejszego i grubszego materiału.
Zmieniono także wewnętrzny materiał wykończeniowy, w nowych FR1 jest on gładszy i delikatniejszy w dotyku.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek





-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






SEBA FR1 2015/2016
Obrazek
Obrazek



SKORUPA

FR1 2015 ? plastikowy open shell z bazą montażową (płytki aluminiowe) na szyny o rozstawie 165mm i opcjonalną możliwością przesunięcia szyny w różnych pozycjach (po siedem otworów montażowych).
FR1 2016 ? identyczna z modelem z roku poprzedniego, jedyna zmiana to wyżłobienie przed otworem montażowym, na wysokości pierwszego koła.

Jedyna zmiana w nowym modelu, czyli żłobienie przed pierwszym kołem.

Obrazek

Obrazek




ZAPIĘCIA

FR1 2015 ? górna klamra aluminiowa, klamra 45 stopni, sznurowadła.
FR1 2016 ? zapięcia identyczne z modelem z roku poprzedniego.





SZYNA

FR1 2015 ? Frezowane aluminium, 243mm. Osie jednostronne, stalowe, 8mm. Wyposażone w trzy mostki usztywniające. Możliwość regulacji położenia przód/tył. Waga ? 214g.
FR1 2016 ? Frezowane aluminium, 243mm. Osie jednostronne, stalowe, 8mm. Wyposażone w trzy solidne mostki usztywniające konstrukcję. Możliwość regulacji położenia przód/tył. Waga ? 195g.

Podobnie jak w przypadku modelu FRX tak i w FR1 nowa szyna jest zauważalnie niższa, co widać na załączonym zdjęciu.
Przy bezpośrednim zestawieniu obu szyn nowa wydaje się być nieco solidniejsza sądząc po grubszych mostkach czy ściankach bocznych, równocześnie jest też odchudzona i bardziej powycinana.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek





KOŁA

FR1 2015 ? Street Invaders 80mm/84A, profil okrągły. Łożyska Twincam Freeride.
FR1 2016 - Street Invaders 80mm/84A, profil okrągły. Łożyska Twincam Titalium Freeride.

W obu modelach koła jak i łożyska są identyczne.




LINER (but wewnętrzny)

FR1 2015 ? Tradycyjny liner z wyjmowanym językiem, wiązany w górnej części. Pod piętą znajduje się rzep stabilizujący shock asorber z pianki.
FR1 2016 ? Liner ze zintegrowanym językiem w dolnej części, wiązany w górnej części. Pod piętą rzep łączący liner z piankowym shock absorberem.

Podobnie jak w przypadku FRX również w FR1 zmieniono linery. Różnica w komforcie jest odczuwalna, ale w przypadku starszego modelu nie jest aż tak źle. Jest to po prostu tradycyjny liner z językiem, który po założeniu na nogę należy odpowiednio ułożyć. Nowy liner zaoszczędza nam po prostu czas przy zakładaniu rolki i od razu po założeniu i zaciągnięciu klamer jest gotowy do komfortowej jazdy.
Również pasek do transportu rolek w nowych FR1 jest poprawiony i bardziej praktyczny w użytkowaniu.
Zmieniono także wewnętrzny materiał wykończeniowy, w nowych FR1 jest on gładszy i delikatniejszy w dotyku.
W obu linerach zastosowano tą samą wkładkę, z solidnej pianki. Wkładka wzmocniona jest sztywniejszym, profilowanym do kształtu stopy tworzywem w środkowej części i ze zgrubieniem pianki na pięcie dla większej wygody. Wygląda to naprawdę przekonywująco jak na stockową wkładeczkę.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

[b]PODSUMOWANIE

Osobiście nie jestem w stanie jednoznacznie opowiedzieć się za którymś konkretnym modelem FRX czy FR1. Który model, z którego rocznika jest korzystniejszy?
Zmiany w nowych modelach nie są aż tak olbrzymie z punktu widzenia Freeskatera.
Co do nowych szyn wizualnie bardzo fajne, wprowadzają trochę świeżości do obu modeli.
W przypadku tańszych FRX dla osób poszukujących większej zwrotności na plus będzie nowa szyna z rockeringiem, ale tak naprawdę starym odpowiednikom nic nie brakowało i w ogólnym rozrachunku sprawowały się dobrze.
W FR1 szyny w obu rocznikach wykonane są w tej samej technologii i różnią się jedynie małymi detalami natomiast w przypadku FRX nowa szyna jest odlewana jak kiedyś szyny Gamma w Powerslide Imperial, jedni chwalili sobie takie szyny, inni narzekali. Czas pokaże jak będzie w przypadku FRX 2016 i czy Seba zostanie przy tym rozwiązaniu.

Jeszcze raz podziękowania dla sklepu http://www.edge.shop.pl !!!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 21 lut 2016, o 16:14 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 kwi 2014, o 10:29
Posty: 160
Duży + za to wyżłobienie z przodu, dzięki temu będzie można prawdopodobnie bez problemu założyć szynę np Powerslide, wcześniej się tego nie dało bo koło przy 80mm dotykało plastiku.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 21 lut 2016, o 20:31 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 407
Super recka :) zmiany kosmetyczne poza szynami, nowe szyny wyglądają dobrze, chyba nawet lepiej pasują do sebowego designu niż stare modele, rockering podpatrzyli u Salomona ;) ciekawe jak te odlewy się sprawdzą.

Odnośnie śrub z rockeringiem, da się je zastosować w Salo? widać że nakrętka ma pierścień pod łbem który siedzi w gnieździe ale cała ośka wygląda praktycznie tak samo, próbowałeś je założyć zamiennie?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 21 lut 2016, o 22:42 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Doc struś z tego co pamiętam przy odlewowych Powerslidach był ten problem że ta technologia tak ma czasem że w pewnych punktach mogą losowo wystąpić jakieś słabsze miejsca(powietrze ? )... i wtedy coś się dzieje, pamiętam po mojej recce Powerslide Imperial kilka osób celowo pokazywało mi że wcale nie są takie fajne te Imperiale... :) no cóż mi się nie połamały nigdy a dawałem im nieźle popalić, miałem to szczęście, podobnie pewnie będzie tutaj, jakiś odsetek może się psuć, ale podobnie jest ze wszystkimi szynami, nawet pancerne deluxy bywa że mają defekty.

Dla mnie największym minusem odlewowej szyny był jej paskudny dźwięk, charakterystyczne trzaskanie przy każdym, nawet najmniejszym skoku z czy pod krawężnik. Jak by osie były luźno zakręcone.
Ciekawe czy w sebach też wystąpi ten charakterystyczny dźwięk.

Co do osiek, oś z rockeringiem z SEBA FRX jest nieco dłuższa os ośki Salomona.
Druga rzecz, obie śruby mają gwinty o innej średnicy, więc na przemiennie śrub nie można łączyć, natomiast salomonowa oś o dziwo daje rade w szynie Seby mimo eę jest krótsza, i nawet bez tego kołnierza stabilizującego w szynie trzyma się ładnie, ale pewnie podczas jazdy mogło by się coś zniszczyć....

Obrazek

Obrazek

Kamilspider pojechał w swojej teorii za bardzo, jak patrze na zdjęcia z szyną 3x125mm seba koła nie haczą o but ale jak piszesz, na rynku są inne szyny ssm znacznie niższe które teraz będzie można użyć w tej skorupie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 22 lut 2016, o 00:03 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 407
No z odlewami tak czasem bywa, wątpię żeby skanowali szyny rentgenem jak to robią przy poważniejszych wyrobach. Jeśli chodzi o ten dźwięk to też go nie lubię, taka odlewana szyna jest chyba twardsza i przez to nie wytłumia drgań i mocno rezonuje.

Dzięki za info o osiach i rockeringu :-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 22 lut 2016, o 13:19 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 cze 2011, o 10:25
Posty: 248
Szkoda, że nie ma rockeringu w wyższych modelach.
Generalnie całość zdecydowanie na plus, najlepsze zmiany od x lat :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 22 lut 2016, o 19:14 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Rockering to fajny patent ale wiem po salomonach że to nie jest idealne rozwiązanie, sam zmieniałem te śruby na nowe w salomon 3v sl (szczęście że na ebaju był) bo stare już się wyrobiły i były luzy na szynie. To osłabia konstrukcje, tym bardziej jak ktoś ostro katuje czy to na slalomie czy na mieście to taki rockering dostaje po dupie.

Jedna różnica że w Salomonach było inne aluminium, w FRX jest odlew, szersze ścianki, może będzie to sztywniejsze i bardziej odporne na zużycie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 24 lut 2016, o 14:28 
Offline
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 11:59
Posty: 2152
Jakby ktoś potrzebował osi z rockeringiem do Salo, to osie Flying Eagle używane w szynach Ego oraz Drift są idealną kopią 1:1. Powerslide także kombinuje z takimi od jakiegoś czasu i niewykluczone że zobaczymy je w rolkach z systemem mocowania Trinity. To dobra wiadomość, bo z dostępnością części od PS problemu zazwyczaj nie ma.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 24 lut 2016, o 21:49 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 407
Szyn jeszcze trochę jest a śrub pewnie coraz mniej więc się przydadzą, ja na szczęście dostałem ori paczkę Salomona i już jedna się przydała..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL