Teraz jest 24 wrz 2018, o 05:46

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 lut 2011, o 20:41 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Poniższa recenzja jest pisana w oparciu o doświadczenia z pierwszym modelem Metro, z roku 2009, ale w jej pisaniu wziąłem pod uwagę minimalne ulepszenia które Powerslide wprowadzili w wersji 2010. Najwygodniej rolki omówić będzie w punktach. Największy ?kwiatek? - koła ? omówione są jako ostatnie.

1. Skorupa

Jeżeli Twister to mięczak wśród skorup, Metro to PzKpfw VI Tiger. Naprawdę, shell jest wyjątkowo twardy, co wielu odbiera jako wadę tych rolek. To miecz obosieczny: sztywność skorupy jest naprawdę znakomita, co jest bardzo przydatne dla amatorów slalomu, ale jednocześnie drgania, które przenoszą rolki na stopy podczas zwykłej jazdy, nie mówiąc już o freeride, są bardzo odczuwalne. Ten shell będzie też bardzo trudno dobrze zawiązać osobom o węższych stopach. Można najpierw dopiąć dolną klamrę do oporu (aż boli noga) szybko zawiązać ściśniętą skorupę, a potem obluzować klamrę do dobrego ustawienia. Jeżeli ktoś chce wiązać również górę linera, najlepiej użyć do tego drugiej pary sznurowadeł. Jeżeli poprzestanie się na jednych i bezpośrednio ze skorupy wpuścimy je w but wewnętrzny, ani skorupa ani liner nie będą dobrze zawiązane.

Plastik skorupy jest wytrzymały i odporny na otarcia. Jak to kiedyś pisałem: panzer-skate. Nie daj się zwieść otworom w skorupie: to ozdoba, równie dobrze mogło by ich nie być, w rolce cyrkulacja powietrza praktycznie nie ma miejsca, dlaczego tak jest, opisałem w punkcie poniżej.

Cholewka jest wykonana z dość sztywnego plastiku, jednak wydaje się on bardziej miękki niż ten użyty w skorupie. Dobrze jednak spełnia swoje zadanie i nawet przy odpiętej klamrze nie pozwoli na zbyt duże zgięcie nogi w kostce w bok. Cholewka jest dobrze dograna z linerem, jej krawędzie nie mają możliwości obcierania łydki. Niedorobieniem jest zbyt mały garb pod klamrą, mający ją zabezpieczać przed skutkami upadków. Co prawda jeszcze nie zdarzyło mi się tak upaść by górna klamra dotknęła ziemi, ale jest to jakiś rodzaj niezbyt uciążliwej niedoróbki.

2. Liner

But wewnętrzny pochodzi z rolek do jazdy agresywnej, ze wszystkimi tego konsekwencjami: jest gruby, dość wygodny, ma poduszkę żelową do osłony palców... ale za to nie przepuszcza prawie w ogóle powietrza. Rolki do jazdy agresywnej rzadko kiedy mają otwory wentylacyjne w skorupie, a rolki USD w których ten liner jest również stosowany, nie mają ich wcale. Firma Sifika która jest częścią Powerslide, projektując go nie musiała się zbytnio przejmować wymianą gazową ? efekt jest taki że zaczyna się robić ciepło w nogi dość szybko. Na szczęście para wodna jako tako sobie radzi z penetrowaniem materiału i po wyjęciu nogi z rolki nie ma wrażenia jakby się ją trzymało w foliowym worku. Na mój gust wkładka wewnątrz buta jest trochę za cienka i czuć za bardzo skorupę pod stopą: dodałem pod wkładkę jeszcze jedną z pianki (przycinana do butów, ze sklepu wszystko po 4 zł), a pod liner włożyłem przycięty do jego kształtu kawałek skóry o grubości ok. 2mm. O wiele lepiej.

Liner można zawiązać w górnej części i bardzo polecam ten zabieg: jak już wspomniałem, najlepiej jednak użyć drugiej pary sznurówek. Ogólnie rzecz biorąc ten liner to żaden cud, ale spełnia swoje zadanie i nie sprawia problemów większości użytkowników. Pamiętajcie jednak, paski u góry nie służą do pomocy przy zakładaniu (urwą się niemal natychmiast jeżeli będziecie tak robić), tylko do noszenia rolek.

3. Shock absorber(y)

Kawałek gumy pod piętą nie wyróżnia się niczym szczególnym ? gruby jak trzeba, skoki idące w pięty dość dobrze łagodzi. Niewiele pomaga natomiast podczas jazdy po nierównym terenie ? sztywna skorupa jest bezlitosna, drgania nic sobie nie robią z jego obecności.

Nad przednim punktem mocującym też znajduje się kawałek gumy ? mniejszy i cieńszy. Jeżeli cokolwiek pomaga, to minimalnie, bo stopa i tak jest szersza od niego i w dużej mierze spoczywa na plastiku. Fajnie ze jest, ale jego brak nie byłby odczuwalny. Jak sądzę znajduje się on tam tylko po to, by można było bezproblemowo dostać się do X-Slot, który jest we wgłębieniu skorupy, które trzeba było czymś zasłonić.

4. Szyna

Wielokrotnie pisałem że szyna Metro jest bardzo dobra, ba, nawet najlepsza, jaka została wykonana z alu 6000, jednak człowiek cały czas się uczy i nie mogę z czystym sumieniem tych słów powtórzyć. Kiedyś myślałem że głównie konstrukcja geometryczna gra główne skrzypce ? a szyna Metro jest pod tym względem imponująca. Rok z hakiem do przodu i wiem że zastosowana obróbka termiczna i mechaniczna metalu są równie ważne. Mimo że to aluminium 6000, czyli teoretycznie ten sam surowiec z jakiego wykonana jest szyna Hot Rod (Twister), w Metro FSK cechuje się większą miękkością. Ludzie jeżdżący naprawdę ostro na Twister II (szyna jeszcze 245mm) parę lat, nie mają w szynach takich głębokich rys jak ja w swoich po tym powiedzmy roku jazdy (w zimie jeżdżę rzadko). Cedric Blanc (designer który projektował szynę Metro i ulepszył Hardcore FSK) i inżynierowie pracujący przy tej szynie wykonali kawał dobrej roboty: niedostatki materiału są w dużym stopniu nadrabiane geometrią i grubszymi ścianami. Strach pomyśleć jakby to wyglądało gdyby Powerslide zadanie to powierzyli ludziom odpowiedzialnym za prostą jak budowa cepa (a i tak niedorobioną!) szynę Cell FSK z roku 2007/2008.

Podsumowując, dobry kawał metalu do freeride, ale do slalomu już mniej. Może się okazać że sztywność całości będzie dla niektórych wyraźnie za mała.

Edit: nie wiedziałem o tym wcześniej, ale okazuje się że zdarzały się wcale nie rzadkie przypadki zrywania gwintów w szynie. Zapewne jest to wina miękkiego aluminium. Mnie osobiście to się nie przytrafiło, ale od początku stosuję taśmę teflonową na gwinty osi. To powinno w dużym stopniu zabezpieczyć przed usterką, MOCNO ZALECAM takie postępowanie.

5. System mocowania szyny

Tzw. X-Slot jest specyficzny dla rolek Powerslide. Inne firmy stosują albo tradycyjne mocowanie punktowe, bez możliwości regulacji, albo rozwinięcie idei tegoż, czyli umiejscowienie kilku otworów obok siebie. X-Slot pozwala na płynną regulację położenia szyny w przód i tył, podczas gdy w przypadku płytek z kilkoma otworami jest ona tak jakby ?skokowa?. Regulacja na boki jest możliwa dzięki eliptycznym otworom w szynie.

Obawiałem się, że X-Slot będzie słabym puntem tych rolek ? w końcu to jeszcze jeden ruchomy element, w dodatku w bardzo newralgicznym punkcie. Obawy okazały się jednak bezzasadne, nikomu jeszcze nie udało się wyrwać blaszki z buta, jedyny przypadek uszkodzenia o jakim słyszałem to zniszczenie gwintu w płytce ruchomej ? cóż, taki wypadek może się zdarzyć w każdym połączeniu śrubowym. Płytkę można jednak łatwo wymienić i każdy szanujący się sklep powinien to wykonać w ramach gwarancji. Termin gwarancji upłynął? Powerslide w takich wypadkach zwykle idzie na rękę i wysyła część do klienta, wystarczy napisać maila.

System mocowania szyny to bez wątpienia jeden z głównych atutów Metro, a i trzeba pamiętać że podobną swobodę ustawień spośród tradycyjnych skorupowych rolek freestyle oferują jeszcze jedynie Seba FR1, które kosztują o wiele więcej.

6. Klamry

Niestety, nic finezyjnego: toporne klamry zaczerpnięte z jazdy agresywnej. Zaletą jest to że mają dość duże ząbki, przez co trudniej je wyszczerbić. Klamry są w większości egzemplarzy wytrzymałe, ale zdarzały się przypadki że któryś z pasków pękał już przy pierwszym zakładaniu rolek - wada egzemplarza, takie rzeczy zdarzają się z każdym modelem. Kuje w oczy brak jakiejkolwiek osłony dolnej klamry, szczególnie że jest z tego mniej finezyjnego rodzaju który ma dwa wystające elementy (a np. Twister mają klamry które po wewnętrznej stronie rolki praktycznie tworzą jedną płaszczyznę ze skorupą). W takiej konfiguracji łatwiej o uszkodzenia, łatwo nimi zawadzić o siebie, co szczególnie w slalomie jest cechą niepożądaną. Mam mieszane uczucia co do tego elementu ? moje są już mocno poharatane, a nadal działają jak nowe, ale zawsze gdy mam bliskie spotkanie z chodnikiem pierwsza myślą jest ?ciekawe czy klamra poszła?. Po prostu ich budowa nie wzbudza mojego zaufania.

7. Łożyska i tuleje.

Łożyska w Metro to ciekawostka: okazuje się że są całkiem w porządku, ale dopiero po pierwszym czyszczeniu. Fabrycznie są wypełnione gęstym smarem, wyglądającym na coś czym raczej smaruje się wały napędowe niż elementy precyzyjne. W dodatku jest go dużo ? bardzo dużo, tak że kulki zamiast się ślizgać, mieszają go wewnątrz łożyska. Imo ? łożyska należy wyczyścić i nasmarować czymś sensownym jeszcze przed pierwszą jazdą.

Tuleje dystansowe to niestety tania masówka, robiona bez przykładania wagi do precyzji wykonania. Niektóre są za wąskie, inne ciut za szerokie, tak że koło ciężko wchodzi w szynę. Tak czy inaczej, nie zapewniają właściwych warunków pracy łożyskom ? jeżeli po wyjęciu rolek z pudełka i dokręceniu osi wszystkie koła kręcą się swobodnie, jesteś farciarzem. Zacznij grać w totka jeżeli jeszcze tego nie robisz.

8. Osie

Jest lepiej niż w przypadku tulejek, ale też daleko od ideału. W swoich Metro jedną oś musiałem ?wyszczuplić? używając wiertarki i papieru ściernego, bo trzeba było się mocować by ją wcisnąć w łożysko. Metal z którego są wykonane osie też nie jest tej klasy co w przypadku innych producentów ? są jakieś takie lekkie i wydają się niezbyt wytrzymałe. Dobrze, że zastosowano klucz gwiazda, bo tak miękki metal wyjątkowo łatwo by szło wyrobić gdybyśmy mieli do czynienia ze zwykłym łożem na imbus.

W zestawie jest klucz ? powieś sobie go na ścianie na pamiątkę, albo wyrzuć. To atrapa narzędzia: końcówkę ukręcisz najprawdopodobniej przy pierwszym przekładaniu kół (czyt. wyjątkowo szybko), a wypustka do wyciągania łożysk wyłamuje się bardzo łatwo.

9. Inne ?ruby

Jeżeli chodzi o śruby mocujące klamry i szyny, to są dobrej jakości, z wytrzymałego metalu, może być jednak konieczne zaaplikowanie kleju anaerobowego na gwint by się nie odkręcały. ?ruby mocujące cholewkę były w wersji 09 wyjątkowo złej jakości: miękki metal, sześciokąt łatwo stawał się kółkiem, w dodatku się odkręcały w większości egzemplarzy z nieprzyzwoitą wręcz łatwością. Wersja 2010 ma już o wiele lepsze i problemy jak się zdaje zażegnano ? jednak jeżeli ktoś ma zamiar nabyć Metro z drugiej ręki, niech się upewni który to rocznik by nie miał niespodzianki podczas jazdy.

10. Koła

Zostawiłem je na koniec, bo chcę by ktoś kto przeczyta ten tekst dokładnie zapamiętał dlaczego Metro to rolki do których ceny trzeba od razu doliczać koszt nowych, dobrych kół. Zacznijmy od tego, że obie wersje: 09 i 10 mają te same koła, mimo że producent obiecywał że da lepsze: może mieli dobre chęci ale jakaś gruba ryba w zarządzie powiedziała stanowczo nie, tego nie wiem. Druga sprawa: na tych kołach jest napisane Freeskate i FSK, mimo że są to koła GORSZE niż w jednym z najtańszych modeli rolek REKREACYJNYCH made by Fila, w dodatku wersji przeznaczonej do marketów, czyli z GORSZYMI kołami i łożyskami. Dlaczego koła Metro są takie złe?

- zużywają się w zastraszającym tempie ? po dwóch godzinach jazdy trzeba je już przekładać bo skosy są bardzo wyraźne
- zużywają się nierównomiernie ? mieszanka (trudno to nazwać uretanem) nie ściera się równo na obwodzie i przyjmują kształt któremu daleko od prawidłowego koła
- mieszanka nie ściera się na gładko, lecz robią się w niej bruzdy, a czasami się zdarza że odpadnie większy kawałek tworzywa i zostaje dziura
- tworzywo pęka, w dodatku niektórym użytkownikom po zdarciu połowy ?opony? pękła ona na pół wzdłuż obwodu.
- słaba przyczepność, niska twardość, koła są wolne, nawet nie myśl by jeździć na nich po wilgotnej nawierzchni ? ślizgają się tak, że odepchnięcie staje się prawie niemożliwe.

Ja straciłem cierpliwość do przekładania po każdej jeździe, kupiłem Hyper Concrete, a stare koła oddałem Suwiemu by dał je komuś w potrzebie, bo slalomowcy amatorzy często szybciej zdzierają koła niż są w stanie kupować nowe; niektórzy jeżdżą na ogryzkach z których już prawie hub przebija. Teraz mam wyrzuty sumienia, że kogoś mimo dobrych chęci skazałem na jazdę na czymś takim.

11. Podsumowanie

Jak ocenić Metro? W czasie posuchy, gdy nie było dostępnych tanich rolek freestyle, były z pewnością hitem. W sezonie 2011 ich cena wzrasta do pułapu, który jest już zarezerwowany dla sprzętu o bardziej wyrównanej jakości komponentów: jeżeli Powerslide nadal nic nie zrobi z kołami, nie wiem czy jest ktokolwiek komu będzie można te rolki polecić z czystym sumieniem za te pieniądze. Chyba jedynie osoby które czują że bez regulacji wzdłużnej położenia szyny nie mogą się obejść, a FR1 są poza ich zasięgiem ze względu na cenę.

Freeridowcy z wężem w kieszeni mają do wyboru jeszcze Fusion X3 i NRK BX, rolki tańsze. Nie należy zapominać też o Roces ASP, które popularnością jakoś się u nas w kraju nie cieszą, a do freeride są bardzo dobre, można je dostać w szerokim wyborze rozmiarów nawet teraz (tj. styczeń 2011 gdy większość rolek jest wyprzedana), w cenie nieco ponad 700 zł.

Slalomowcy: niby na NRK BX też pojeździć można, a nawet po zakupie klamer, by wymienić rzepy i uzyskać lepsze trzymanie stopy wyjdą konkurencyjnie cenowo. Z kolei dorzucimy 90 zł więcej do ceny Metro i mamy Fila NRK, rolki o wiele bardziej dopracowane pod względem jakości poszczególnych elementów. Seba FR2 też są w cenie zbliżonej i na pewno jako całość są lepszą ofertą niż Metro.

Powerslide może się przejechać jeżeli nie ulepszy wyraźnie swojego produktu, lub nie obniży jego ceny. Obawiam się że Metro mogą podzielić los Cell II, które były przez kilka lat nie zmieniane prawie w ogóle, mimo uwag użytkowników, aż w końcu stały się reliktem nijak mającym się do tego co oferowała konkurencja i zaprzestano produkcji. Trzeba mieć świadomość, że nawet jeżeli Metro będą kosztować te 600 zł i pozostaną w obecnej postaci, nadal wiele osób wybierze produkty Fila i Rollerblade: kiedy Metro 09 wyszły, nie miały żadnej konkurencji w swoim sektorze cenowym, poza słabo dostępnymi Seba FRX, które w dodatku są wyraźnie od nich gorsze.

Ocena punktowa: 6/10

Herb
Redaktor wrotkarstwo.pl
Obrazek
Powerslide Metro
Obrazek
Miejsce mocowania płozy
Obrazek
Liner Sifika
Obrazek
Wkładka z pianki
Obrazek
Absorbery
Obrazek
Płoza. Jak widać solidna, posiada mostki usztywniające ;haha;
Obrazek
I widok z góry
Tekst opublikowany za zgodą Herba ( ;haha; wielkie dzięki za możliwość wykorzystania tak profesjonalnego testu i tekstu)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 9 lut 2011, o 12:00 
Offline
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 11:59
Posty: 2152
Aj, aj, zawaliłem ze zdjęciami... mogę się jedynie sesją usprawiedliwić ;) Postaram się na dniach podesłać :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 9 lut 2011, o 20:28 
Offline
Site Admin

Dołączył(a): 7 lut 2011, o 15:56
Posty: 4586
Nie ma sprawy, forum i tak świeci pustkami na razie więc jedna fotka nic nie zmieni ;)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 12 lut 2011, o 19:35 
Offline
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 11:59
Posty: 2152
Haha, zjadło Ci 0 w ocenie przy kopiowaniu. Oczywiście ocena 6/10 a nie 6/1 ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 1 kwi 2011, o 22:45 
Offline
Początkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 mar 2011, o 22:21
Posty: 15
Haha piwko sie popijało przy robieniu zdjęć :D


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 1 kwi 2011, o 23:10 
Offline
Stały bywalec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 11:59
Posty: 2152
Puszka jest bardzo stara i służy jako pojemnik na długopisy i ołówki ;P


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL