Teraz jest 22 wrz 2019, o 01:37

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 lip 2014, o 19:17 
Offline
Początkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2014, o 18:57
Posty: 2
Witam :)

Ostatnimi czasy zmagałem się z pewnym problemem dot. rolek Roces Metropolis i znajdujących się w nich osi, a że trochę czasu mi zajeło znalezienie rozwiązania, to jeśli podzielę się moim doświadczeniem, na pewno się komuś to przyda (a mam nadzieje, że nie zaszkodzi - chyba, że przesadzi z wierceniem) ;)

Podziękowania:
Na wstępie dziękuję użytkownikom przem ek i Queek za szybką reakcję i odpowiedź, jak sprawa wygląda w ich rocesach :)

Problem:
Opisany już wcześniej przez Queeka w wątku dot. recenzji tej rolki. Osie montowane w Rocesach posiadają często zbyt płytki/wąski otwór na klucz i bardzo łatwo je uszkodzić. Sami jesteśmy zresztą informowani przez producenta w instrukcji (w tej samej, w której 2 strony poświecono na info jak używać niestniejącego hamulca i jak go zdemontować ;P) że osie mogą być wykręcone i wkręcone max. dwuktornie a następnie należy je wymienić (z kolei w innym miejscu jesteśmy zachęcani do częstego przekładania kół, by zużywały się równomiernie).
No ale do meritum :P
W osiach niszczy się otwór na klucz i wykręcanie ich jest skrajnie trudne/niemożliwe - wypadałoby je wymienić.

Zakupy:
Osie należy wymienić, niestety nie znalazłem nigdzie dokładnie takich, Rocesowych osi. Nawet na stronie producenta próżno szukać części zamiennych - no trudno, pozostaje posiłkować się elementami innych producentów.
Osie dostarczone przez producenta posiadają około 35-36 mm długości, ze względu na zastosowanie grubych płóz: 24 mm to szerokość koła, natomiast pojedyncza szyna płozy w tym miejscu posiada 6mm - sumarycznie 36mm.
Poszukiwane osie musiały rownież być wkręcane w szynę i mieć 8mm grubości - ale największym problemem była ich długość:
Po przejrzeniu połowy internetu i wizycie w kilku sklepach wybór osi zawęzliłem do:
- Powerslide Torque Axle M7 (set 10 osi + klucz lub na sztuki) - reklamowane na necie jako mające 33-35 mm, choć te na sztuki okazały się mieć 33...
- K2 Radical Axle Set (set 8 osi + 1 hamulcowa) - ale nie widziałem tego w żadnym polskim sklepie, reklamowane jako 34 mm
- Seba cośtam (na sztuki) - reklamowane gdzieś jako 34.5 mm długości w rzeczywistości po sprawdzeniu na miejscu w sklepie miały 33 mm
- Tempish Spare Parts Kit - ale to widziałem tylko na jakiejś czeskiej stronce ;)

Być może w tej drugiej połowie internetu, której nie przejrzałem, znalazłbym odpowiednie osie, a tak zamówiłem Powerslide'y, na sztuki (bo było taniej... ;)) i okazały się zbyt krótkie. Po wkręceniu ich w płozę zostawało 3 mm gwintu, tzn. że same też trzymały się na drugich 3 mm.

I tu rzeczywiście można byłoby na tym zaprzestać, bo z tego co się dowiedziałem, to kolega Queek właśnie tak jeździ i nic złego się nie dzieje ze śrubami ani z gwintami w płozie.

Operacja "Wiercenie" (dla smakoszy):
Ja jednak o tym jeszcze nie wiedziałem, trochę się przestraszyłem, że śruba będzie opierać się tylko na 3 mm gwintu i postanowiłem zrównoważyć obciążenie przypadające na oba końce osi poprzez lekkie nawiercenie otworów w płozie. Oczywiście nie wiem, czy jest to dobry sposób i czy nie uszkadza/osłabia konstrukcji w zbyt dużym stopniu - ale uważam, że to w sumie dobrze, jeśli obciążenie rozłoży się równomiernie na oba końce osi. Więc zaryzykowałem.
Moim celem było spowodowanie, by łeb schował się na ~1.5 mm w głąb, przez co po drugiej stronie brakujące 3 mm zmieni się również w 1.5 mm.
Profil śruby wygląda tak, że jej łeb ma w najgrubszym miejscu 10mm i zmniejsza się równomiernie do 8mm grubości samej osi - tak, że minimalnie wystaje ponad płaszczyznę płozy. Analogicznie wygląda otwór w płozie - zwężający się z 10 do 8 mm - czyli taki scięty stożek.
Operacja polegała więc na "poglębieniu" tych stożków, ale tylko minimalnie - w taki sposób, żeby nie przewiercić się przez całą płozę.
Ja użyłem do tego wierteł do metalu o grubości 9 i 10 mm. Oczywiście nie wierciłem wiertartką - dobrze jest mieć jakiś solidny uchwyt, ja męczyłem się z więtłem w łapie. Wiercimy najpierw wiertłem 9 mm, a następnie trochę płyciej wiertłem o 10 mm. Tylko na tyle, by łeb śruby wszedł te 1.5 (max 2) mm w płozę. Co prawda mamy trochę zapasu - szyna ma 6 mm, ale dobrze co jakiś czas sprawdzać ile się już nawierciło :) Docelowo - po założeniu koła i wkręceniu osi, oba końce osi (łeb i koniec gwintu) nie powinny być głębiej niż 1.5-2 mm pod poziomem płozy.

Testy:
No cóż, po tej "operacji" póki co jeździłem tylko raz, około 20 km na zwykłej trasie rolkowej i wygląda to ok, ale zobaczymy co będzie przy większych przeciążeniach ;)

Trochę zdjęć:

zdj.1) otwory w rocesowych osiach (od najbardziej zjechanego) oraz oś powerslide'a:
Obrazek

zdj.2) długość kupionych przeze mnie osi Powerslide Torque Axle (chyba M7... a może jednak nie...):
Obrazek

zdj.3) długość osi montowanej fabrycznie w Roces Metropolis:
Obrazek

zd.4) porównanie jednej i drugiej osi:
Obrazek

zdj.5) wiertła do metalu - 9 i 10 mm:
Obrazek

zdj.6) tak "fabrycznie" wyglądał ten "stożkowy" otwór w płozie:
Obrazek

zdj.7) a tak w trakcie wiercenia:
Obrazek

zdj.8) i jeszcze trochę:
Obrazek

zdj.9) i ostatecznie:
Obrazek

zdj.10) tak głęboko kończył się gwint osi powerslide'a - 3 mm:
Obrazek

zdj.11) po całej operacji zagłębienia od strony gwintu były mniejsze - około 1-1.5 mm:
Obrazek

zdj.12) inny przykład:
Obrazek

zdj.13) początkowo łeb ośki powerslide'a minimalnie wystawał nad płozę:
Obrazek

zdj.14) po wierceniu zagłębił się na 1.5-2 mm:
Obrazek

zdj.15) na koniec inne ujęcie:
Obrazek

edit: drobne poprawki


Ostatnio edytowano 7 lip 2014, o 11:05 przez d9e, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 6 lip 2014, o 19:41 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 403
Powinno wytrzymać, fajnie jak by mieć dostęp do rozwiertaków o identycznym kącie i średnicy. Wiercić na wiertarce stołowej o dobrej dokładności i z blokadą zadanej głębokości, wtedy robota była by dużo łatwiejsza.

Sprawdź jeszcze kilkakrotnie czy się nie odkręcają bo ten stożek między innymi ma sprawić aby śruba się nie odkręcała a ręczne wiercenie na bank zmieniło kąt i powierzchnię przylegającą do łba śruby.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 6 lip 2014, o 21:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 kwi 2013, o 18:36
Posty: 113
Lokalizacja: Nowa Huta
Żeby śruba się nie odkręcała firmy rolkowe i nie tylko stosują klej anaerobowy. Zapewne przy pierwszym odkręceniu śrub zauważyliście taki niebieskie pozostałości na gwincie. (Powyżej na zdjęciach też widać) Polecam. Każde odkręcenie śruby kropelka kleju i nic się nie odkręca. Owy stożek ma tylko sprawić by powierzchnia docisku śruby była większa. Klej anaerobowy powtarzam! I nic się nie odkręca. Nawet w Auchanie mają taki wynalazek :) :P


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 6 lip 2014, o 21:32 
Offline
Dużo pisze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014, o 22:36
Posty: 403
Oczywiście że Loctite czy jak to się zwie praktycznie załatwia sprawę, jednak stożek też ma swoje znaczenie, co prawda w rolkach może być to sprawa marginalna. Nie jestem po studiach mechanicznych więc obliczeń jeśli chodzi o połączenia i wytrzymałość nie miałem okazji robić, pamiętam tylko z samochodówki co tam mówili. Czepiam się pewnie bez sensu ;-)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 6 lip 2014, o 22:36 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): 8 maja 2011, o 08:17
Posty: 19
Tak, ten stożek poniekąd też odrobinę zapobiega odkręcaniu się śruby, coś na kształt stożka Morse'a
A gdyby tak samemu wytoczyć śruby z dobrego gatunku stali narzędziowej, lub stali szybkotnącej? ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 7 lip 2014, o 06:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 kwi 2013, o 18:36
Posty: 113
Lokalizacja: Nowa Huta
Jargo napisał(a):
Tak, ten stożek poniekąd też odrobinę zapobiega odkręcaniu się śruby, coś na kształt stożka Morse'a
A gdyby tak samemu wytoczyć śruby z dobrego gatunku stali narzędziowej, lub stali szybkotnącej? ;)


Nie ma problemu. Wystarczy tokarka i odpowiedni materiał. Kto ma?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 4 wrz 2014, o 11:50 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): 28 lip 2014, o 21:44
Posty: 3
Witam

Temat troche przymarł ale może ktoś ma dostęp do orginalnych śrub ewentualnie udało się komuś dorobić i ma możliwość odsprzedania lub posiada jakieś dodatkowe informacja na temat tych śrub


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 6 cze 2015, o 15:06 
Offline
Początkujący

Dołączył(a): 6 cze 2015, o 14:55
Posty: 1
Idealnie pasują te śruby http://www.whitesport.pl/oferta/produkt ... powerslide
mają 38 mm są aż za długie ale to nie problem.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL